03.08.2020, 10:00 | Af: Administrator | Foto: Stefan Steinn

FC Midtjylland sender spillere ind i Virtual Reality for at udnytte data bedre

Et nyt pilotprojekt med den danske startup Replay Institute og it-virksomheden KMD skal gøre det muligt at visualisere fodbolddata ved hjælp af VR-briller og en virtuel fodboldbane. Her kan spillerne genopleve afgørende momenter i de kampe, de har spillet i 3F Superligaen, og lære af dem

FC Midtjylland var blandt de første Superligaklubber til at arbejde målrettet med data. Nu skal et nyt samarbejde med den danske startup Replay Institute og it-virksomheden KMD løfte de mange data til et nyt niveau, hvor data bliver behandlet og visualiseret, så både spillere og trænere kan genopleve kampe og afgørende situationer på den virtuelle fodboldbane ved hjælp af VR-briller.

Der er tale om et pilotprojekt over de kommende måneder, som skal gøre den danske opfindelse helt klar til det internationale marked. FC Midtjylland indgår således i et innovativt samarbejde med Replay Institute, som på både kort og langt sigt kan have stor værdi for klubben:

- I FC Midtjylland kan vi se mange perspektiver i Replay Institutes løsning, hvor vi kan bruge vores egne data på nye måder. For både spillere og trænere vil det blive meget mere intuitivt at forstå og udnytte data, når de bliver visualiseret på en måde, hvor man virtuelt er tilbage på banen og kan se et afgørende moment fra weekendens kamp fra flere sider og se, hvad man kunne have gjort anderledes. At vi så samtidig kan gøre en forskel for en innovativ dansk startup gør kun projektet endnu mere værdifuldt, siger Claus Steinlein, adm. direktør i FC Midtjylland.   

I Replay Institute glæder partner og adm. direktør Tim Monrad Larsen sig også over det nye samarbejde.

- At arbejde sammen med FC Midtjylland og KMD om pilotprojektet gør, at vi kan flyve højt med vores løsning. Vi gør det muligt for trænere og spillere at træffe bedre beslutninger med et værktøj, der frigiver de mange data, som FC Midtjylland allerede råder over. Samtidig er det et taktisk værktøj, som kan styrke spillernes forståelse for spillet og hjælpe dem til at følge den taktik, der bliver lagt. Vi taler allerede med klubber fra de største europæiske ligaer om løsningen, så det er på alle måder afgørende, at en af landets største klubber hjælper os med at komme i mål med løsningen, siger Tim Monrad Larsen.

For KMD, som allerede har et tæt datasamarbejde med FC Midtjylland, er samarbejdet også en mulighed for at prøve mulighederne i kombinationen af VR-briller og data af:

- Det betyder meget for os at kunne hjælpe en spændende dansk startup med at komme helt i mål med deres produkt, og det giver virkelig god mening at gøre det sammen med FC Midtjylland. Når det er sagt, så kan vi se mange muligheder i at bruge VR-teknologien og data på andre områder, hvor KMD spiller en rolle. VR er en spændende måde at gøre data mere levende i et krydsfelt mellem data og læring på sportsområdet, men fx også på sundhedsområdet, siger Christian Binggeli-Winter, direktør for data og analyse i KMD.

Det nye samarbejde er netop blevet etableret, og pilotprojektet forventes at køre indtil efteråret. Replay Institute har også et samarbejde med Idrættens Innovationslab under DIF og har som mål at kunne levere sit værktøj til både 3F Superligaen og de største ligaer i Europa, men også senere til andre sportsgrene, hvor samspillet på et hold er afgørende.

Om FC Midtjylland
FC Midtjylland er en af de mest fremtrædende danske superligaklubber og blev danske mestre i 2015, 2018 og 2020 og blev i 2019 for første gang pokalmestre. Klubben blev stiftet i 1999 som en overbygning til klubberne Herning Fremad og Ikast FS. Klubben ejes af FCM Holding.

Om Replay Institute Aps
Replay Institute er en dansk startup, som blev etableret i 2018 og har til huse i Idrættens Hus i Brøndby. Virksomhedens ambition er at kombinere data, taktisk research og teknologi til at understøtte udviklingen af sport. Målet er at være en afgørende leverandør til de største europæiske fodboldligaer inden for fem år.

Om KMD
KMD er den største danske it-virksomhed og udvikler og leverer software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark samt udvalgte segmenter i Skandinavien. KMD-koncernen har dattervirksomheder i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Polen. KMD har over 1.500 danske og internationale kunder fra den offentlige og private sektor, heraf cirka 800 danske og udenlandske virksomheder. KMD-koncernen har en årlig omsætning på omkring 5,3 mia. kr. og har cirka 3.200 ansatte. KMD er et datterselskab af NEC Corporation, der er globalt førende inden for integration af it- og netværksteknologier. Læs mere på www.kmd.dk.

Kontaktinformation
FCM, presseansvarlig Mads Hviid Jakobsen, mobil (+45) 25 60 00 90, mhj@fcm.dk

Replay Institute, adm.direktør Tim Monrad Larsen, mobil (+45) 40 30 63 60, tml@replayinstitute.com

KMD, kommunikationschef Christoffer Hellmann, mobil (+45) 25 29 17 84, che@kmd.dk